Finansiering af QGIS-plugin til DAI - hvem er med?: http://www.qgis.dk/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=12&p=373#p373

korthoved

Alt om funktionerne i Print Composer
HrEngen

korthoved

Indlægaf HrEngen » man 8. maj 2017 14:28

Hej.

Jeg er i gang med at lave plotlayout, og i den forbindelse vi jeg gerne forsøge at lave det så nemt for brugeren som muligt.

Derfor kunne det være fedt hvis man kunne lave en dialog boks eller lignende hvor brugeren kunne skrive de ting der skal stå i korthovedet. Måske kunne man også der skrive måleforholdet ind. Generelt sørge for at brugen ikke skal bruge side opsætning og element egenskaber.

Er der nogen der har erfaringer eller forslag til hvordan man kan løse dette??

VH

Søren
0 x
Casper Bertelsen
Geografisk sted: Hillerød

Re: korthoved

Indlægaf Casper Bertelsen » tirs 9. maj 2017 18:54

Hej Søren,

Vedr. målestok kan indsætte et element, som hedder scalebar (layout -> add scalebar). Den kan både vises som en streg på dit ark, som angiver at længden på stregen er lig med 10m, 20m, 50m. Men den kan også laves om til et målestok 1:50. Den knyttes til et bestemt kort og opdateres automatisk, når man indstiller kortet.

Afhængigt af, hvilke informationer du ønsker på dit kort, kan nogle genereres automatisk, fx reference personen kan sættes til vedkommende, der er logget ind på computeren (som mange steder alligevel er initialer tilknyttet personen) og dato for udskrift kan sættes til 'dags-dato'.

Mvh.
Casper Bertelsen
0 x
HrEngen

Re: korthoved

Indlægaf HrEngen » tirs 9. maj 2017 20:28

Hej Casper.

Måleforhold, dato og initialer har jeg styr på.

Traditionelt har man jo et pat linjer hvor brugeren kan skrive hvad plottet/tegningen drejer sig om, dem kunne jeg godt tænke mig at brugeren havde nemmere ved at skrive.

Vi tænker at der skal så mange brugere som muligt på QGIS derfor skal det gerne være nemt at lave plot.

Det ville være perfekt, hvis man kunne lave en dialog boks eller noget HTML hvor brugeren kunne skrive det ønskede målestok, gentegne kortindholdet og skrive det ønskede tekst i kortvinduet.

Indtil videre er det dog lidt op ad bakke.
0 x

Social Media

Tilbage til "Print Composer"