Hjælp til en nybegynder :)

SteenHansen

Hjælp til en nybegynder :)

Indlæg af SteenHansen » man 21. mar 2016 23:09

Kære QGis Brugergruppe

Jeg er ny i at bruge QGis og har lavet nogle småøvelser med nogenlunde succes hvor jeg loader point data ind i et google map.
Jeg er nu interesseret i at få fat i et kort over DK ala http://kortforsyningen.dk/indhold/webtjenesteliste -> "WMS: au_inspire"
Imidlertid må det gerne bare være i hvid og uden kommune afgrænsninger. Kommuner og regioner vil jeg gerne hente ind som ekstra lag der kan fjernes eller hvor grænserne kan gøre usynlige.
Er der nogen der kan hjælpe med råd om hvor jeg kan finde sådanne data? Ville være en kæmpe hjælp

På forhånd tusind tak :)

Mvh Steen
1 x

Brugeravatar
agf
Geografisk sted: Syddjurs
Kontakt:

Re: Hjælp til en nybegynder :)

Indlæg af agf » tirs 22. mar 2016 09:58

Hvis du har specielle ønsker, tror jeg det nemmeste vil være, at downloade f.eks. kommunegænser eller INSPIRE_AU AdministrativeUnit fra landinddelinger på:
http://download.kortforsyningen.dk/

Så kan du skræddersy det helt til dine behov. Det er iøvrigt en guldgrube af andre data du også kan hente.

Data er til fri anvendelse, og du kan frit oprette en brugerkonto.
1 x
Allan G. Frederiksen, Syddjurs Kommune.

SteenHansen

Indlæg af SteenHansen » ons 23. mar 2016 22:03

Mange tak for tippet.

Jeg har loadet kortet ind i Qgis uden problemer, men hvordan kan jeg kontrollere features i det? Det er defineret som ét element i layers panel og sjælland er vist med kommuner imens jylland ser ud til at være regionale inddelinger med enkelte kommuner.

Mvh Steen
0 x

Brugeravatar
agf
Geografisk sted: Syddjurs
Kontakt:

Indlæg af agf » man 4. apr 2016 15:47

Det kan jo være at nogle af polygonerne skygger for andre. Du kunne evt. prøve at sætte transparens på, eller polygon udfyldning til tom. Så burde du kunne se alle polygongrænserne.
0 x
Allan G. Frederiksen, Syddjurs Kommune.

Besvar

Social Media