Aften før Kortdage 2018 - QGIS aftenmøde i Aalborg Kongres og Kultur Center her.

Indlæsning af MSSQL lag gennem PostGre i QGIS

Integration med QGIS
Brugeravatar
Roman Varinsky
Geografisk sted: Munkebo
Kontakt:

Indlæsning af MSSQL lag gennem PostGre i QGIS

Indlægaf Roman Varinsky » tirs 20. jun 2017 09:52

Kære forum.

Jeg har oprettet en foreign data wrapper mellem min LOIS-database (MSSQL) og PostGreSQL. Jeg får problem ved indlæsning af disse lag gennem PostGreSQL-forbindelse i QGIS. Lagene kan ses, men ikke indlæses (fejl vedhæftet). Ved håndtering via DB-styring kan lagene ikke ses.
Har nogen en ide hvad er gået galt?

Mvh Roman
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0 x
GIS-koordinator
Kerteminde Kommune
Anders Barfod
Geografisk sted: Købanhavn

Re: Indlæsning af MSSQL lag gennem PostGre i QGIS

Indlægaf Anders Barfod » tirs 20. jun 2017 10:21

Har du husket kolonne med unikt nummer? Du kan evt. lave view i PostgreSQL, som henviser til din wrapper-tabel eller lave view i LOIS som har id kolonnen.

I MSSQL kan den generes med

Kode: Vælg alt

SELECT ROW_NUMBER() OVER (ORDER BY (SELECT 0)) as fake_id, *
FROM table_foo

I PostgreSQL:

Kode: Vælg alt

SELECT ROW_NUMBER() OVER() as fake_id, *
FROM table_foo
0 x
Brugeravatar
Roman Varinsky
Geografisk sted: Munkebo
Kontakt:

Indlægaf Roman Varinsky » tors 22. jun 2017 12:37

Hej Anders.

Svaret er både ja og nej.
Jeg har importeret en del spatialle tabeller fra LOIS (MSSQL) som i PostGreSQL optræder som eksterne tabeller. Dem kan jeg ikke tilføje et row_number(), eller kan jeg? Men det er måske ikke så vigtigt, da jeg kan indlæse dem direkte via en MSSQL-forbindelse.
Det hvad jeg synes er værre, er de spatialle views som kombinerer data fra begge kilder (MSSQL, PostGreSQL), som for eksempel hvor mange børn er der i vores skoledistrikter. Her har jeg lavet det nummer med row_number(), og det er lykkedes mig at tilføje laget i QGIS, selvom det altid forespørger et Object-id. Kan man gøre noget der? -Jeg kunne læse mig frem til at andre også anbefaler row_number(). Hvordan gør I i Ballerup?

Mvh Roman
0 x
GIS-koordinator
Kerteminde Kommune
Anders Barfod
Geografisk sted: Købanhavn

Indlægaf Anders Barfod » man 26. jun 2017 10:11

På grund af persondata m.m. holder vi vores postgresql database fri for personfølsomme data, så vi ikke behøver at logge det der sker i den. Savner selvfølgelig muligheden for at kunne kombinere og forespørge i data med SQL. Når vi laver analyser som den du nævner, plejer vi at gøre det direkte i QGIS som så trækker på data fra både Postgres og MSSQL.
0 x

Social Media

Tilbage til "PostgreSQL"