Hvad kunne i tænke jer af QGIS-emner til næste brugergruppemøde og generalforsamling d. 8/3? Kom med input og stem : https://www.facebook.com/groups/1635564446702874/[

VandløbsGIS

Udveksling af idéer til udvikling og finansiering af nye plugins m.m.
alice_richter
Geografisk sted: Haderslev

VandløbsGIS

Indlægaf alice_richter » man 19. sep 2016 10:22

Ved sidste QGIS brugermøde i Odense (marts 2016) har der været en megastor interesse for en fælles udvikling af Vandløbs-GISen til QGIS.
Hvordan ser det ud nu? Er der nogen der vil tage stafetten i hånden ;) ? Hvis jeg husker rigtigt, har der været mange, der kunne være med til at med-financere den....
(Danny Morck: Du vidste en del kontraktspecifikke detaljer i forvejen, kunne du tænke dig at skubbe lidt på udviklingen ;) ?)
Jeg har denne gang (også i marts) spurgt ved Orbicon og har fået følgende svar (men har ikke hørt noget fra dem siden):
"Hej Alice,
Tak for din henvendelse.
Vi overvejer pt. at lave en integration til QGIS.
Umiddelbart synes jeg en integration til QGIS lyder mest oplagt, idet en sådan ligner mest integrationen til Mapinfo og jeg ved at der er andre kommuner der overvejer at udskifte Mapinfo med QGIS.
SpatialSuite, som jo er et WebGIS fra en konkurrent, har vi ikke umiddelbart nogen planer om at integrere til.
Jeg har ikke noget bud på hvad det vil koste – det er ved at blive undersøgt, men jeg er sikker på at hvis I og andre kommuner er interesserede, så vil et sådant projekt være meget interessant for os at realisere.
Vi vil vende tilbage til dig.
Venlig hilsen
Thomas Mørk Andersen
GIS-Konsulent
Konsulent - kommuner"
0 x
bvthomsen
Geografisk sted: Frederikssund Kommune

Re: VandløbsGIS

Indlægaf bvthomsen » tirs 20. sep 2016 09:58

Hej Alice -

Vi (i Frederikssund) er interesserede. Jeg tror dog ikke, at jeg personligt har overskud til at være "primus motor" i denne omgang. Men vi kan sandsynligs finansiere en bid at udviklingsomkkostningerne. Jeg sender en mail til dig ASAP
0 x
alice_richter

Indlægaf alice_richter » tirs 20. sep 2016 10:10

Hej Bo!
Dejligt at høre fra dig :) ! Jeg har faktisk heller ikke overskud til at være "primus motor" i processen, derfor har jeg håbet på at finde en anden / nogle andre på forum, der kunne tænke sig at skubbe processen fremad ;) (nu har vi begge to været med til at udvikle qlr.browseren, så kan andre prøve sig i at være med i udviklingen af et plug-in ;) ).
Vi kunne også bidrage lidt til financeringen og som skrevet har jeg i marts fået mange tilbagemeldinger fra andre deltager, der kunne medfinancere plug-inet.
Vi mangler "bare" nogle mennesker, der vil være den primære drivkraft bag projektet...Er der nogen? :D
Senest rettet af alice_richter ons 21. sep 2016 13:24, rettet i alt 1 gang.
0 x
Brugeravatar
Danny Morck
Site Admin
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Indlægaf Danny Morck » ons 21. sep 2016 08:11

Hej

Jeg tror stadig det er en god idé at få lavet VandløbsGIS til QGIS. For at skære ind til benet, så skal der et reelt billede på hvor mange der faktisk bruger VandløbsGIS og kunne have interesse i at få lavet det til QGIS, forudsat af at "alle" smider penge i. De informationer må Orbicon have. Det vil være oplagt at der ligger en referencegruppe af brugere i VandløbsGIS bag som kan sørge for at det bliver et godt produkt. Jeg bruger ikke selv VandløbsGIS dagligt. Dem der har en interesse i det må meget gerne komme på banen :-)

- Danny
0 x
Bestyrelsesmedlem
QGIS Brugergruppe Danmark
Natur, IT & GIS, Egedal Kommune
Brugeravatar
Jacob Arpe
Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Jacob Arpe » ons 21. sep 2016 08:30

Kalundborg bruger VandløbsGIS og VASP, så interessen for at se på noget til QGIS er der helt sikkert.
0 x
Med venlig hilsen

Jacob Arpe
Bestyrelsesformand
QGIS Brugergruppe Danmark
alice_richter

Indlægaf alice_richter » ons 5. okt 2016 11:45

Kunne det være en idé at mødes til et VandløbsGIS - kick-off - møde på Kortdage :) ? (jeg er der desværre ikke, men alle andre? ;) )
Jeg har ved det sidste QGiS brugergruppemøde i Odense noteret, at Ballerup Kommune og Geopoint ville også være meget interesseret i en fælles udvikling....
1 x
miewinstrup

Indlægaf miewinstrup » ons 12. okt 2016 11:00

Godt initiativ, Alice.
Synes at det er en god idé at mødes til Kortdage. Her i Septima har vi kigget lidt på mulighederne for at lave VandløbsGIS-funktion til QGIS. Så vi vil gerne deltage i møde om VandløbsGIS.
0 x
JALU

Indlægaf JALU » ons 15. nov 2017 14:08

Orbicon Informatik har nu lanceret "VandløbsGIS til QGIS" plugin.

Det vil være muligt at tilknytte alle relevante oplysninger, fx vandløbselementer og billeder, til den regulativnæssige stationering samt informationer fra gamle vandløbsregulativer.
Man kan endvidere visualisere og analysere informationer om vandløbene sammen med andre GIS-temaer. Derfor er det nemt at lave illustrativ temakort til fx entreprenører omkring grødeskæring eller lignende.
Med QGIS plugin til VandløbsGIS kan et ubegrænset antal medarbejdere få adgang til vandløbsdatabasen. Den administrative praksis bliver derfor også meget fleksibel.

Kontakt mig gerne for yderligere information.

Venlig hilsen

Jan Ludvigsen
Market Development Manager
Salg og markedsudvikling

Mobil: +4520450529
jalu@orbicon.dk

Orbicon A/S
Linnés Allé 2, 2630 Taastrup
Tlf. 44 85 86 87
CVR-nr. 21 26 55 43
http://www.orbiconinformatik.dk
1 x