Videoer fra brugermødet d. 8 marts kan nu ses her[.

GIS som strategisk/administrativt styringssystem

Udveksling af idéer til udvikling og finansiering af nye plugins m.m.
gamleholm

GIS som strategisk/administrativt styringssystem

Indlægaf gamleholm » tors 5. jan 2017 16:24

Jeg ved ikke om dette emne er relevant, men jeg prøver.
Tilbage i starten af 90'erne forsøgte jeg sammen med en kollega fra Handelshøjskolen i København at overtale kommuner og et enkelt amt til at prøve GIS som administrativt/strategisk styringsværktøj. Forsøgene strandede dels fordi kommunaldirektøren/amtsdirektøren altid hidkaldte en tekniker som bisidder, dels fordi det mest udbredte produkt dengang var Intergraph, som på det tidspunkt ikke var særlig velegnet til det foreslåede formål.
Min inspiration til denne GIS-anvendelse har jeg fra et perifert samarbejde med den daværende chef for IT Service i Sheffield kommune,dr. Wendy Miller. I Sheffield brugte man dengang GIS som anført.
Jeg er ikke bekendt med om GIS noget steds bruges som beskrevet, men jeg hører meget gerne herom. Hvis ikke, vil jeg meget gerne fremlægge mine ideer til nærmere drøftelse.
Jeg håber meget på en respons i dette forum.
Jørn
0 x
miewinstrup
Geografisk sted: København

Re: GIS som strategisk/administrativt styringssystem

Indlægaf miewinstrup » tors 5. jan 2017 16:35

Hej,
GIS, bl.a. QGIS, bliver i høj grad i dag brugt hos såvel kommuner som styrelser til administration og planlægning.
Mvh. Mie
0 x
Mie Winstrup
Septima
gamleholm

Indlægaf gamleholm » lør 7. jan 2017 15:43

Tak for et hurtigt svar.
Du må tilgive, at jeg stiller et uddybende spørgsmål.
Er du vidende om, hvorvidt de nævnte institutioner bruger GIS som det overordnede styringssystem, det system, der binder systemer med eks.vis økonomiske-, demografiske-, miljømæssige etc. data sammen og kan tilgå disse data via GIS?
Jeg håber som anført, at du tilgiver min nysgerrighed.
Jørn
0 x
miewinstrup
Geografisk sted: København

Indlægaf miewinstrup » man 9. jan 2017 12:34

Kommunerne og styrelser bruger GIS til koble og undersøge deres geografiske data (demografiske, miljødata etc.).
Du kan måske få en bedre forståelse ved at kigge på nogle af kommunernes hjemmesider og se hvilke data de mener er relevante for borgerne, fx Københavns Kommune (http://www.kk.dk/brugbyen).
Mvh. Mie
1 x
Mie Winstrup
Septima
Brugeravatar
agf
Geografisk sted: Syddjurs
Kontakt:

Indlægaf agf » tirs 24. jan 2017 09:24

Tænker at du ser det som et mere overordnet styringsværktøj.

Det altoverskyggende problem, har været at få adgang til data fra andre forvaltningers fagsystemer. Der er nu ved at være gang i Flis, som samler og udstiller data på en velstruktureret måde, så det bliver muligt at lave nogle automatiske løsninger der løbende opdateres. http://www.kombit.dk/flis

Vi har på forsøgsbasis kigget på nogle enkle ting, og noget egner sig fint til GIS, mens andet egner sig bedre til søjlediagrammer eller andre mere traditionelle måder at illustrere data på. Så jeg ser ikke GIS som væktøjét til den overornede styring, men det kommer til at indgå sammen med andre værktøjer som bruges alt efter behovet tli en enkel overskuelig præsentation af data.

Det vil da være interessant, at høre mere om de overvejelser du har gjort dig, for jeg tror tiden er ved at være moden til at få GIS fra et fagspecifikt værktøj primært til geografiske analyser og op på det mere strategiske niveau, hvor det kan bidrage til den mere overordnede visualisering af tendenser i data.
0 x
Allan G. Frederiksen, Syddjurs Kommune.

Social Media

Tilbage til "UDVIKLINGSOPGAVER & PROJEKTER"