Videoer fra brugermødet d. 8 marts kan nu ses her[.

Join på to atributter

Funktioner og processering relateret til vectordata
Heidizag
Geografisk sted: Høje Taastrup

Join på to atributter

Indlægaf Heidizag » tors 26. apr 2018 16:21

Jeg kan ikke finde ud af at joine på to attributter i QGIS. Eksempelvis vejkode (attribut 1) og husnummer (attribut 2) mellem en GIS fil og ikke .csv fil (måtte gå brødebetynget tilbage til Geomedia for at få det løst). Synes ikke bare jeg kan klikke på plusknappen og tilføje et nyt join. Har prøvet at finde noget simpelt og brugbart i Gis.stackexhange, men synes ikke der er noget der dur. Nogen hints?
0 x
daniel.arnason
Geografisk sted: Egedal kommune

Re: Join på to atributter

Indlægaf daniel.arnason » tirs 8. maj 2018 09:48

Jeg tror faktisk ikke, at det er muligt at lave joins på to kolonner samtidigt.

Man kan lave et nyt felt, hvor man lægger de to tekstfelter sammen, og så joiner på den. Lidt af et hack, men virker nok fint.
0 x
Daníel Örn
Egedal kommune
Brugeravatar
Morten Storm
Geografisk sted: ARTOGIS a/s, Kolding
Kontakt:

Indlægaf Morten Storm » tirs 8. maj 2018 10:47

Ligesom Daniel mener jeg ikke, at man kan joine på mere end ét felt!

Men man kan eventuelt lave et virtuelt lag, hvor der er masser af muligheder for at joine på kryds og tværs på flere felter og med datatype konvertering undervejs.

Se f.eks. vedhæftede skærmdump, hvor jeg har joinet et vejmidte-tema (uden vejnavn) med en vejnavnetabel (uden geometri) baseret på felter med kommune- og vejkode. Ydermere var kommunekoden i den ene tabel en streng på 4 karakterer og i den anden tabel et heltal.

Det håndterer QGIS ganske elegant! Dog skal du nok være opmærksom på index m.v., hvis du arbejder med store datasæt...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0 x
Bedste hilsner,
Morten Storm, ARTOGIS a/s
Heidizag
Geografisk sted: Høje Taastrup

Indlægaf Heidizag » tirs 8. maj 2018 14:23

Hej Morten og Daniel
Tak for indspark! Synes dog det er en lille smule nedslående, at det ikke er sån´ ligetil (især når man ved, hvor nemt det håndteres i andre GIS systemer).

Nu ved jeg hvordan det kan løses næste gang, så rigtig fint I tog jer til at svare :)

Bedste hilsner
Heidi
0 x

Social Media

Tilbage til "Vector"