"Merge" to vector lag

Funktioner og processering relateret til vectordata
Besvar
MartinHjort

"Merge" to vector lag

Indlæg af MartinHjort » tors 13. feb 2020 14:30

Hej

Jeg er helt ny i QGIS, så bær over med mig, hvis jeg roder lidt rundt i begreberne :)

Jeg vil gerne have koordinater for de danske postnumre i GeoJSON format.

Til det har jeg hentet nogle en zip fil med Shape filer fra Kortforsyningen.dk.

Der var både postnumre, regioner, kommuner mm.

Sjovt nok er Shape filen med postnumre, dog ret underlig i modsætning til f.eks. kommunefilen, der er er helt perfekt.

Problemet er, som jeg ser det, at postnummer filen, ikke bliver afgrænset rigtigt på kysterne.

Kan jeg på en eller anden måde "klippe til" i postnummer filen, ud fra f.eks. kommunefilen, så kystgrænserne bliver rigtige på postnumrene?

Postnumre
https://www.dropbox.com/s/qqnlq7tab0e0o ... e.png?dl=0

Kommuner
https://www.dropbox.com/s/hd4ky1x31l3vl ... r.png?dl=0
0 x

Brugeravatar
agf
Geografisk sted: Syddjurs
Kontakt:

Re: "Merge" to vector lag

Indlæg af agf » tors 13. feb 2020 17:39

Hej Martin

Tag begge lag ind i QGIS, og derefter vælges "Vektor"->"Geoproces værktøjer" og her finder du værktøjet clip/beskær (eng/dk). Så beskærer du postnumre med kommuner, så får du postnumre, som ser pænere ud langs kysten.
0 x
Allan G. Frederiksen, Syddjurs Kommune.

MartinHjort

Indlæg af MartinHjort » søn 16. feb 2020 13:50

agf skrev:
tors 13. feb 2020 17:39
Hej Martin

Tag begge lag ind i QGIS, og derefter vælges "Vektor"->"Geoproces værktøjer" og her finder du værktøjet clip/beskær (eng/dk). Så beskærer du postnumre med kommuner, så får du postnumre, som ser pænere ud langs kysten.
Fedt, tak Allan :)

Hvad vis man har to (eller flere) GeoJSON objekter/datasæt, er der så en måde at lægge dem sammen på også? Hvis man nu vil lægge alle København K postnumre sammen til én stor, med én ydre grænse :)
0 x

Brugeravatar
agf
Geografisk sted: Syddjurs
Kontakt:

Indlæg af agf » man 17. feb 2020 08:37

I samme menu gruppe findes et værktøj der hedder dissolve, det kan bruges til at sammenlægge objekter. Alle kan sammenlægges eller der kan vælges at de sammenlægges på baggrund af en attributværdi.
0 x
Allan G. Frederiksen, Syddjurs Kommune.

Besvar

Social Media