Videoer fra brugermødet d. 8 marts kan nu ses her[.

Exportere højdekurver til DXF med labels?

Funktioner og processering relateret til vectordata
nielshm

Exportere højdekurver til DXF med labels?

Indlægaf nielshm » tirs 24. jan 2017 10:39

Jeg bruger højdedata fra Kortforsyningens WFS server. Alternativt downloader jeg selv, og laver egne udtræk med tilpasset interval i højden.
Jeg exporterer stregerne til DXF til senere brug i Autocad.
Er der nogen måde, hvor lagets label kommer med ind i DXF'en?`I dag skal jeg sidde og påføre værdien manuelt.
QGIS er eneste program jeg har til at bearbejde data.

For 6-7 år siden havde jeg en samarbejdspartner som lavede udtræk til mig mod betaling. Der var højdekurverne i forskellige farver + labels pr. streg. Det er var meget let og ligetil at håndtere.
0 x
nielshm

Re: Exportere højdekurver til DXF med labels?

Indlægaf nielshm » fre 27. jan 2017 14:53

Jeg har fået løst mit problem. Jeg købte et lille program til 50$, som har løst alle "forbandelser" med et trylleslag.
Det hedder ShapeToDxf, og gør arbejdet med SHP og DXF til en ren leg.
Linjerne fra Shp laget exporteres ud i en farvepalette, der spænder fra 5-25 farver, så forskellige højder vises i forskellige farver. Hver streg i en ny højde har sit eget unikke lagnavn, så der kan let tændes/slukkes som man har lyst.
Linjerne i DXF filen er udtrukket i Z-retningen, og kan med det samme konveteres til en 3D model. Desuden kan labels tilføjes i DXF filen i valgfri højde, farve og lagnavn.

Jeg kan blive helt ærgerlig over hvor lang tid jeg har prøvet et finde en løsning, og de opgaver jeg har haft, har været meget arbejdstunge, fordi DXF'en fra QGIS var helt rå og ufærdig.
1 x

Social Media

Tilbage til "Vector"