Aften før Kortdage 2018 - QGIS aftenmøde i Aalborg Kongres og Kultur Center her.

Redigere mod MSSQL med ver. 2.18

Funktioner og processering relateret til vectordata
Ellebjerg
Geografisk sted: Hvidovre Kommune

Redigere mod MSSQL med ver. 2.18

Indlægaf Ellebjerg » tirs 14. mar 2017 14:44

Efter at have prøvet hele dagen at redigere polygoner i vores MSSQL-database med QGIS 2.18.3 uden at kunne gemme ændringerne, er jeg nu nået til at råbe meget højt hjælp herinde.

Vi har konstateret, at vi godt kan redigere med QGIS 2.14, men altså ikke med QGIS 2.18. Er der nogen, der har en god idé til, hvad der er galt. Er det helt enkelt en bug, eller stiller 2.18 nogle krav til databasen, som vores opsætning ikke opfylder?
0 x
Brugeravatar
Danny Morck
Site Admin
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Re: Redigere mod MSSQL med ver. 2.18

Indlægaf Danny Morck » ons 15. mar 2017 11:24

Måske kan Bo Victor fra Frederikssund Kommune hjælpe dig. Jeg mener at de bl.a. kører med MSSQL ved siden af QGIS.
0 x
Bestyrelsesmedlem
QGIS Brugergruppe Danmark
Natur, IT & GIS, Egedal Kommune
Kristian ARTOGIS

Indlægaf Kristian ARTOGIS » tors 16. mar 2017 12:39

Hej

Vi (ARTOGIS) har også oplevet lidt forskellige fænomener i forbindelse med redigeringen af MSSQL lag i QGIS.

En måde at løse problemet med ikke at kunne opdatere/editere data i QGIS 2.18, er at sørge for at data er 2 dimensionelt. Jeg har haft positiv erfaring med via ogr2ogr at skrive data ind som 2d og herefter fint kunnet editere i dem i QGIS 2.18. Det er selvfølgeligt ikke en løsning, hvis man skal bruge 3d data, men skal man bare bruge 2d data er det en nem og let måde at få editeringsadgang.

Du er mere end velkommen til at skrive eller ringe til mig for assistance på det område.

VH
Kristian Birchvald Jensen
GIS-konsulent ARTOGIS A/S
kbj@artogis.dk
tlf: 76308226
Mobil: 23285747
0 x
Ellebjerg

Indlægaf Ellebjerg » tors 16. mar 2017 13:32

Vi har fundet årsagen til problemet hos os. Det er plugins Geometri-tjekker og/eller Geometri snapper, der får digitalisering til at fejle. Det er ikke kun ændringer fra disse to plugins, der ikke kan gemmes, helt almindelig manuel redigering kan heller ikke. Det er muligt, at disse plugins også får QGIS 2.14 til at fejle. Det har vi ikke tjekket.
Men det er åbenbart ikke tilstrækkeligt at fjerne de to plugins igen. Problemet opstod også hos min kollega efter at han havde installeret de to plugins. Jeg har ikke kunnet få lov at afinstallere dem, men jeg har deaktiveret dem og efterfølgende slettet de to tilhørende dll-filer, men jeg kan stadig ikke få lov at gemme redigeringer.
Efter at have lavet et nyt projekt til formålet, kan jeg få lov at gemme en enkelt gang, men derefter er problemet tilbage. Jeg har gemt data i en shape-fil, hvorefter redigeringen fungerer fint, og jeg kan gemme de ændringer, som jeg ikke fik lov at skrive til databasen.
Gad vide, hvad der er galt? Kan det skyldes mangel på en geometritabel?
0 x
Kristian ARTOGIS

Indlægaf Kristian ARTOGIS » tors 30. mar 2017 09:42

Hej Ellebjerg

Som beskrevet tror jeg problemet er MSSQL server. QGIS spiller generelt ikke altid lige godt sammen med MSSQL.
Prøv at indlæse data i databasen som 2d. Det virker som sagt for mig.

Jeg vil gerne være behjælpelig med hvordan, hvis det er.
0 x
Ellebjerg

Indlægaf Ellebjerg » fre 21. apr 2017 14:22

Nu har jeg problemer igen, og det er i forbindelse med brug af helt almindelig split polygon. Det er sandsynligt, at det, som Kristian foreslår, er Z-koordinaten, der driller. Udfordringen er, at vi ved siden af QGIS også kører Geomedia, som automatisk gemmer i tre dimensioner. Det er således ikke en option bare at fjerne Z-koordinater.

Jeg kan leve med at fjerne Z-koordinater på det enkelte datasæt, men det er ikke en holdbar løsning i længden. Jeg går ud fra, at Z bliver introduceret igen, hvis nogen editerer data i Geomedia, efter at jeg har konverteret til 2D.

Er der nogen, der har en god idé?

Vh Lars
0 x

Social Media

Tilbage til "Vector"