Finansiering af QGIS-plugin til DAI - hvem er med?: http://www.qgis.dk/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=12&p=373#p373

Skær hul i raster og indsæt anden raster

Funktioner og processering relateret til rasterdata
Anders Barfod
Geografisk sted: Købanhavn

Skær hul i raster og indsæt anden raster

Indlægaf Anders Barfod » tors 27. apr 2017 14:36

Jeg vil gerne skære hul i højdemodellen med bygninger (overflade) med et polygon og indsætte højdemodellen uden bygninger (terræn).

Det skal bruges til qgis2threejs
0 x
miewinstrup

Re: Skær hul i raster og indsæt anden raster

Indlægaf miewinstrup » tors 27. apr 2017 15:25

Hej Anders,
Jeg tænker at du kan løse det således (har ikke tjekket):
1. Brænd bygningerne ind i overflade-modellen så alle celler der ligger i en bygning får værdien 0 mens resten af cellerne fortsat har den oprindelige overflade-værdi. Du kan fx gøre dette med rasterize-funktionen: Du sætter input file (shapefile) til dine bygninger og vælger din eksisterende overfladeraster som output-fil. Klik på den gule blyant og tilføj til gdal algoritmen at du skal bruge en burn på 0. Her er et eksempel hvor jeg har ændret en rasterfil så området der dækker shapefilen har værdien 0 - den kan du bruge som inspiration (jeg synes det er ret smart at man kan editere direkte i gdal-funktionen fra QGIS!):
2017-04-27_1520_001.png

2. Lav om på terræn-modellen så denne har værdien 0 i alle andre celler end dem som overlapper med bygningerne - der findes et par forskellige måder til dette.

3. Læg resultatet fra 1 sammen med resultatet fra 2 - så burde du få en raster hvor alle celler der ligger der hvor der er bygninger har værdierne fra terrænmodellen mens celler uden for har værdierne fra overflademodellen

Der er sikkert også mange andre måder dette kan laves - og jeg har som sagt ikke testet metoden.

Du kan læse mere om de mange muligheder der er med rasterize her: http://www.gdal.org/gdal_rasterize.html

Håber det lykkes!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0 x

Social Media

Tilbage til "Raster"