Hvad kunne i tænke jer af QGIS-emner til næste brugergruppemøde og generalforsamling d. 8/3? Kom med input og stem : https://www.facebook.com/groups/1635564446702874/[

Beskæring af TIFF-filer

Funktioner og processering relateret til rasterdata
Starcke

Beskæring af TIFF-filer

Indlægaf Starcke » man 23. okt 2017 13:18

Hej Forum

Jeg har downloadet et lag med Hydraulisk Ledningsevne fra kortforsyningen. Det dækker hele landet, og jeg har derfor beskåret det med en vektor-fil for at det kun skal dække en enkelt kommune. Alt er gået som det skal, men da jeg sidder og kigger på filstørrelsen, kan jeg se, at den er gået fra 19.892KB i den originale til 19.881KB i det nye lag.

Hvordan kan det være, at når jeg fjerner det meste af Danmark fra mit raster-lag, at det kun svarer til 11 KB? Er det noget specielt for TIFF-filer? Så vidt jeg forstår, fjerner man da ikke kun den grafiske fremstilling, når man beskærer.
0 x
Brugeravatar
Roman Varinsky
Geografisk sted: Munkebo
Kontakt:

Re: Beskæring af TIFF-filer

Indlægaf Roman Varinsky » tors 26. okt 2017 10:07

Hej.

Kunne det skyldes at du under beskæringen forhøjede pixelstørrelsen?

Mvh Roman
0 x
GIS-koordinator
Kerteminde Kommune
Starcke

Indlægaf Starcke » tirs 31. okt 2017 09:45

Det var et godt bud, men så vidt jeg kan se, har jeg beholdt pixelstørrelse. Specifikt 250,-250.

Kigger jeg i metadata under celleantal, er tallet i den ubeskårede fil 686.807, mens det i den beskårne fil er 1584. Så filen er helt sikkert blevet beskåret, hvorfor det undrer mig endnu mere at selve filstørrelsen forbliver mere eller mindre den samme.
0 x
Brugeravatar
Roman Varinsky
Kontakt:

Indlægaf Roman Varinsky » tirs 31. okt 2017 14:01

Har du mulighed for at uploade filen et sted, så kan jeg prøve at teste
0 x
GIS-koordinator
Kerteminde Kommune
Starcke

Indlægaf Starcke » ons 1. nov 2017 13:01

Jeg kan ikke uploade den her på siden, da den er for stor, men den kan hentes her:

https://download.kortforsyningen.dk/con ... dningsevne

Det er her en .txt-fil som jeg så blot har åbnet som en raster-fil og gemt som en tiff-fil i QGIS.

Jeg ved ikke lige, hvor jeg ellers skal uploade filen.
0 x
Brugeravatar
Roman Varinsky
Kontakt:

Indlægaf Roman Varinsky » ons 1. nov 2017 13:27

Hej Starcke.

Jeg har lige downloadet filen i txt-format, gemt den efterfølgende i QGIS som GeoTif og ganske rigtigt er filen 19MB stor. Så har jeg begrænset min eksport til Fyn (Gem kortvisningsomrids) og filen er 1MB stor.
Når jeg beskærer med min kommunes omrids, er filen ganske rigtigt igen 19MB stor. Jeg har åbnet filen i et billedfremvisningsprogram, og kan se at omridset for denne beskæring er hele Danmark (billede vedhæftet). Så det er derfor størrelsen er næsten den samme.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1 x
GIS-koordinator
Kerteminde Kommune
Starcke

Indlægaf Starcke » fre 3. nov 2017 10:55

Mange tak for hjælpen. Så det er altså fordi, QGIS "kun sætter værdierne uden for afgrænsningen til nul" i stedet for at fjerne dem. Lidt underlig måde at designe beskæring på, da man jo bl.a. netop ønsker mindre lag, når man beskærer. Jeg prøver dit tip med at begrænse eksporten i stedet.
0 x

Social Media

Tilbage til "Raster"