Videoer fra brugermødet d. 8 marts kan nu ses her[.

Filtrering af geotiff lag baseret på meta-data

Funktioner og processering relateret til rasterdata
mpc

Filtrering af geotiff lag baseret på meta-data

Indlægaf mpc » man 8. jan 2018 16:04

Jeg sidder forsøger at genere qgis projekter, som indeholder mange (80-200) Sentinel-1 satellit scans fra det samme område.
Alle scans er gemt som geotiff filer, som er tilknyttet projektet der bliver generet.
Et eksempel QGIS projekt kan hentes her i nuværende form:
https://fieldbabel.eng.au.dk/sentinel_output/20180104124331_2'9.zip

Findes der en fremgangsmåde måde, så geotifferne kan filteres ud fra forskellige meta-parametre.
Søger lidt efter en funktionalitet som minder om filter funktionaliteten for shape filer, dog skal dette være på raster nivau.
Jeg kan sagten gøre det udenfor QGIS med lidt python kode, men søger efter en måde direkte i programmeret som almindelige brugere kan anvende.
Alle meta parametre for de enkelte geotiffs er pt. ikke med, da jeg ikke er klar over hvilken fremgangsmåde der ville give bedst mening i QGIS.
Har overvejet ting som at smide info med som exif data eller som xml/json meta info i en separat fil.
Problemet er at jeg ikke har kunne finde en måde direkte i Qgis til at søge i disse meta informationer, så de kan blive slået til/fra.
Har ikke ville give mig i kast med at skrive et plugin, da jeg ville være sikker på support i flest mulige versioner af QGIS.

Måske findes der en super simpel måde at gøre det på, men jeg har bare ikke kunne finde frem til den.
Min baggrund er ikke Qgis, så derfor kan jeg sagtens have overset hvordan det bør gøres ifht. at sætte QGIS projektet korrekt op..
Formålet med at ligge data ud i disse QGIS projekter, er at give agronomer i landbruget adgang til sentinel-1 og sentinel-2 på en nem måde.
Mange Agronomer bruger nemlig QGIS til de projekter de sidder og arbejder med og derfor havde jeg tænkt det ville være en god formidling platform.

Jeg håber i kan hjælp med et par hints til hvad jeg evt. kunne gøre ved min problemstilling.
1 x

Social Media

Tilbage til "Raster"