Videoer fra brugermødet d. 8 marts kan nu ses her[.

Kortforsyning-plugin i QGIS 3

Alt om plugins i QGIS. Måske er der brug for underkategorier her?
Ellebjerg
Geografisk sted: Hvidovre Kommune

Kortforsyning-plugin i QGIS 3

Indlægaf Ellebjerg » tors 22. mar 2018 16:08

Vi har et problem i Hvidovre, som vi ikke kan finde en løsning på. Vi kan ikke få kortforsyningsplugin til QGIS 3 til at virke. Vi har installeret plugin'et og angivet bruger og password til kortforsyningen, som vi skal, men det eneste, vi kan få vist, når vi er i kommunen, er kvadratnettet (Grid) alle andre temaer sker der intet med, når vi klikker på dem. Vi har prøvet, mens vi var væk fra kommunens netværk, og så kan vi godt tænde de forskellige temaer.

Vi har taget kontakt til vores it-afdeling, som siger, at der ikke er lukket for ekstern adgang på kommunens net, og vi kan da også sagtens kalde den angivne URL i en browser, så der er hul igennem til kortforsyningen.dk. Det er bare i QGIS 3, at det ikke fungerer.

Er der nogen, der har en god idé?

Vh Lars
0 x
Brugeravatar
Danny Morck
Site Admin
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Re: Kortforsyning-plugin i QGIS 3

Indlægaf Danny Morck » tors 29. mar 2018 07:01

Hey Lars

Prøv lige at reinstallere pluginet igen, da der var en bug indtil for kort tid siden som er blevet løst.
0 x
Bestyrelsesmedlem
QGIS Brugergruppe Danmark
Natur, IT & GIS, Egedal Kommune
Ellebjerg

Indlægaf Ellebjerg » fre 6. apr 2018 11:30

Jeg har prøvet at reinstallere plugin'et og også hele QGIS. Det gør ingen forskel. Der sker intet. Jeg har forsøgt at rense pc'en helt for alle dele af QGIS, men der må ligge et eller andet tilbage, som jeg ikke får med, for efter geninstallation kan den huske bruger og PW til Kortforsyningen. Kan der være et eller andet element, som jeg skal have fjernet, men som ikke ligger sammen med programmet?
0 x
bvthomsen
Geografisk sted: LIFA Landinspektører

Indlægaf bvthomsen » tirs 10. apr 2018 07:17

Hej Lars -

Prøv at geninstallere endnu een gang (ny version fra 9/4) . Plugin'et har haft et par fejlbehæftede versioner, men burde være på plads nu.

Hvis du vil fjerne eksisterende kontooplysninger fra Kortforsyning - plugin'et, skal du starte regedit og finde og slette gren:
HKEY_CURRENT_USER / Programs / Kortforsyning

(sådan cirka - jeg beskriver dette udfra hukommelsen vha. en pc uden QGIS)

mvh
Bo Victor Thomsen
LIFA landinspektører A/S
0 x
Ellebjerg

Indlægaf Ellebjerg » tirs 10. apr 2018 12:33

Det hjælper ikke at geninstallere plugin'et. Men jeg får følgende fejl, når jeg åbner plugin-administrationen:

Fejl under læsning fra repository: SDE
Fejl under kommunikation med HTTP-proxy

Kan det være der, forklaringen ligger?
0 x
Ellebjerg

Indlægaf Ellebjerg » ons 11. apr 2018 11:14

Er nået frem til, at det må være et internt it-problem, selv om vores it-afdeling siger det modsatte, og selv om url'en http://apps2.kortforsyningen.dk/qgis_kn ... g_data.qlr virker fint i browseren.

Når pc'en er på kommunens netværk, virker plugin'et ikke, men lige så snart den er på et ikke-kommunalt net, er der fin adgang til kortforsyningens data. Så vi skal åbenbart bare have it overbevist om, at det er dem, der skal finde en løsning. De har bare ingen anelse om, hvor de skal finde den.
0 x
daniel.arnason
Geografisk sted: Egedal kommune

Indlægaf daniel.arnason » tors 12. apr 2018 16:43

https://youtu.be/nn2FB1P_Mn8?t=10

Det er nok den mindst konstruktive kommentar jeg har lavet inde på det her forum :)
0 x
Daníel Örn
Egedal kommune
Ellebjerg

Indlægaf Ellebjerg » fre 13. apr 2018 08:18

@Daniel: Ja, måske ikke den mest konsturktive, men opløftende. Desværre er det eneste, jeg efterhånden ikke har prøvet, vist at kaste med pc'en. Men da det ser ud til at være et firewall-problem eller noget lignende, vil det næppe hjælpe ret meget.
0 x
Ellebjerg

Indlægaf Ellebjerg » man 2. jul 2018 08:34

Fejl fundet. I Internetindstillinger var der krydset af i "Brug en proxyserver til LAN". Så snart dette blev deaktiveret, virkede det.
1 x

Social Media

Tilbage til "Plugins"