Aften før Kortdage 2018 - QGIS aftenmøde i Aalborg Kongres og Kultur Center her.

Overlap med minimumsstørrelse.

Alt om plugins i QGIS. Måske er der brug for underkategorier her?
Nasbr

Overlap med minimumsstørrelse.

Indlægaf Nasbr » fre 28. sep 2018 10:18

Jeg skal lave en analyse af polygoner der overlapper hinanden. Polygoner med et overlap mindre end 0,1 m2, skal dog ikke fremgå af analysen.

Er der nogen der kan hjælpe?

Nedenfor har jeg beskrevet de løsninger jeg har afprøvet. Måske laver jeg fejl der, måske er det en helt anden metode der skal til.

Jeg har prøvet følgende værktøj: Vektor>Forskningsværktøjer>Spatiel analyse. Her har jeg testet forskellige værdier i ”præcision”, men jeg kan ikke gennemskue, hvordan den arbejder.
Jeg har prøvet Vektor>Geoproces-værktøjer>Skæring. Her er jeg tættest på succes fordi jeg får en tabel hvor jeg kan beregne arealet af overlappet. Ulempen er at jeg i processen mister nogen af mine attributter, som er væsentlig for min videre bearbejdning.
Jeg har prøvet Plugin’et ”Geometri-tjekker”, men her savner jeg at kunne kører to forskellige lag op mod hinanden og jeg kan også kun vælge ”Tjek for overlap der er mindre end” og jeg vil gerne vælge dem der er større end.
Jeg har prøvet Plugin’et ”Topologichecker” som meget nydeligt vise mig overlappene, men jeg kan ikke generere en shapefil ud fra selektionen og derfor ikke lave en analyse af deres arealer.

Venligste Hilsner Nanna
0 x
Brugeravatar
agf
Geografisk sted: Syddjurs
Kontakt:

Re: Overlap med minimumsstørrelse.

Indlægaf agf » fre 28. sep 2018 13:32

Jeg vil prøve med "beskær" fra "Vector -> Geoproces", inputlag skal være det lag hvor du vil genbruge attributtene i de nye overlaps polygoner. Beskær er også mere tolerant overfor geometrifejl.
0 x
Allan G. Frederiksen, Syddjurs Kommune.
Nasbr

Re: Overlap med minimumsstørrelse.

Indlægaf Nasbr » man 8. okt 2018 12:34

Tusind tak for hjælpen.... Det virkede.
0 x

Social Media

Tilbage til "Plugins"