Finansiering af QGIS-plugin til DAI - hvem er med?: http://www.qgis.dk/forum/phpBB3/viewtopic.php?f=12&p=373#p373

eksportere til dxf / dwg / vektor?

Funktioner og processering relateret til vectordata
Jorgensen

eksportere til dxf / dwg / vektor?

Indlægaf Jorgensen » tirs 8. aug 2017 11:26

hej alle

jeg er spritny i gruppen.
jeg er arkitekt og absolut nybegynder hvad angår qgis, men jeg har dog fundet ud af at få hentet noget ud i bitmap format, men jeg har brug for et link til en enkel vejledning der viser hvordan jeg kan trække data ud i vector format.

er det noget der er nogen der kan linke til?

jeg har prøvet
- f.eks. at få vist højdekurver valgt export > dxf, men der er intet i filen når jeg åbner den via autocad.
- oprettet et printview og printet til pdf, men det bliver i bitmapformat.

der er helt sikkert lige til, det er blot mig der er lidt lost i programmet.

med venlig hilsen
bo jorgensen
0 x
Brugeravatar
agf
Geografisk sted: Syddjurs
Kontakt:

Re: eksportere til dxf / dwg / vektor?

Indlægaf agf » tirs 8. aug 2017 12:02

Hej Bo

Lidt opklarende, hvordan får du de data ind i QGIS, som du gerne vil have ud i DXF? Det kan nemlig godt betyde noget.
0 x
Allan G. Frederiksen, Syddjurs Kommune.
Jorgensen

Indlægaf Jorgensen » tirs 8. aug 2017 12:43

hej allan

undskyld det skulle jeg selvfølgelig have skrevet.

jeg benytter kortforsyningens plugin til at hente / få vist data.

/bo
0 x
Brugeravatar
Roman Varinsky
Geografisk sted: Munkebo
Kontakt:

Indlægaf Roman Varinsky » tirs 8. aug 2017 13:54

Hej Bo.

På den måde bliver det svært at hente data i vektor format, da Kortforsyningens lag er raster. Jeg ville i stedet benytte mig af Kortforsyningens WFS-tjeneste: https://www.kortforsyningen.dk/indhold/webtjenesteliste.
Hvis det er højdekurver du vil have i dxf-format - zoom til det valgte område, marker de objekter du vil have og gem dem som dxf. Husk at laget skal være aktiv (peg på det i Lagpanelet).

Mvh Roman
0 x
GIS-koordinator
Kerteminde Kommune
Jorgensen

Indlægaf Jorgensen » tirs 8. aug 2017 14:11

hej roman

tak for dit input - jeg har dog lidt problemer.

hvis jeg trykker på dit link og vælger WMS > WMS: topo_geo (FOT), så vises der et kort i lille format, her har jeg så f.eks. tændt for laget 'bygninger', så vises der ganske fint et baggrundskort med bygningerne optegnet ovenpå.
men jeg kan umiddelbart ikke vælge nogen objekter eller vælge "gem som" - hvad er det lige jeg overser eller gør forkert?

/bo
0 x
Brugeravatar
Roman Varinsky
Kontakt:

Indlægaf Roman Varinsky » tirs 8. aug 2017 14:38

Hej Bo.

Oh ja, undskyld... Du skal først lave et url til GIS fra den ønskede WFS-tjeneste (Jeg går ud fra du har et login til Kortforsyningen, da du kunne bruge QGIS-pluginet). Du vælger QGIS og indtaster dit login og adgangskode. Så trykker du Render URL. Herefter kopierer du URL'en.
I QGIS har du på venstre side en række ikoner, nummer syv fra toppen er Tilføj WFS-lag (eller gå ind i Lag>Tilføj lag>Tilføj WFS-lag. Så trykker du "Ny". Under navn skriver du f.eks. Kortforsyningen og ved URL indsætter du URL-strengen og trykker OK. Sæt flueben ved "Forespørg kun efter objekter der overlapper udbredelsen af view'et". Så trykker du Forbind. Valg det lag du ønsker at tilføje kortet (jeg vil anbefale at zoome tilstrækkeligt ind, f.eks. ved brug af et baggrundskort). Så burde det virke hvis du fortsætter med den korte vejledning jeg skrev tidligere.

Mvh Roman
0 x
GIS-koordinator
Kerteminde Kommune
Jorgensen

Indlægaf Jorgensen » tirs 8. aug 2017 15:08

hej roman

jeg har prøvet at gøre det du beskriver.

jeg finder et udsnit > lav url til gis > valgt qgis > jeg anvender brugernavn og password > indtastet begge oplysninger > render url

denne url indsætter jeg så som server forbindelse under wfs, men får fejlen "unexpected end of file" når jeg trykker forbind.

min url ser sådan ud (login fjernet)

https://services.kortforsyningen.dk/ser ... RD=xxxxxxx

har du nogen ide om hvad der går galt?

/bo
0 x
Brugeravatar
Roman Varinsky
Kontakt:

Indlægaf Roman Varinsky » tirs 8. aug 2017 15:14

Hej Bo.

Ja, det har jeg. Øverst i listen skal du vælge WFS i stedet for. Det link jeg sendte dig er der sat flueben ved WMS. Så burde det forhåbentligt virke :) .

Mvh Roman
0 x
GIS-koordinator
Kerteminde Kommune
Jorgensen

Indlægaf Jorgensen » tirs 8. aug 2017 20:05

Hej Roman

Tak for din tålmodighed.

Nu er det lykkes mig at få oprettet en forbindelse til et wfs lag fra kortsynningen.

Når jeg trykker "forbind" kommer der en fin liste frem, hvor jeg kan vælge forskellige emner.
Men når jeg trykker "tilføj" får jeg et rødt felt øverst på skærmen hvor der står "laget er ikke gyldigt".

Hvis jeg f.eks. prøver at dobbeltklikke på et lag får jeg beskeden "DescribeFeatureType mislykkes".

Har du nogen idé om hvad jeg nu gør forkert :-/

På forhånd tak.
Bo Jorgensen
0 x
Brugeravatar
agf
Geografisk sted: Syddjurs
Kontakt:

Indlægaf agf » ons 9. aug 2017 09:02

Denne streng virker til hentning af WFS i QGS version 2.18.11. Er det også den version du bruger?
http://kortforsyningen.kms.dk/service?s ... word=XXXXX

Et alternativ, kunne også være at downloade data fra http://download.kortforsyningen.dk, dér kan du også downloade data i dxf formatet direkte.
0 x
Allan G. Frederiksen, Syddjurs Kommune.

Social Media

Tilbage til "Vector"