Hvad kunne i tænke jer af QGIS-emner til næste brugergruppemøde og generalforsamling d. 8/3? Kom med input og stem : https://www.facebook.com/groups/1635564446702874/[

Georeferering virker ikke Topic is solved

Alt om plugins i QGIS. Måske er der brug for underkategorier her?
Brugeravatar
Flemming Larsen
Geografisk sted: Middelfart
Kontakt:

Georeferering virker ikke

Indlægaf Flemming Larsen » tors 28. sep 2017 08:42

Hej

Mit plugin "Georeferering" virker ikke. Hvordan kan jeg fjerne det?
Under plugins kan jeg hverken installere eller afinstallere dette plugin.

har tidligere haft vers. 16 installeret. Har afinstalleret det og installeret vers 18.3.
Jeg har også prøvet at slette mappen: C:\user\...\.qgis2

Det er ligesom om, der ligger nogle filer et andet sted.

Hvordan kan man rense computeren for ALT Qgis?

Når jeg installerer 18.3 har qgis husket mine tidligere installerede plugins.
0 x
Venlig hilsen
Flemming Larsen
Fredericia kommune
Casper Bertelsen
Geografisk sted: Hillerød

Re: Georeferering virker ikke

Indlægaf Casper Bertelsen » tors 28. sep 2017 15:25

Hej Flemming,

Der er nogle plugins, der kommer med selve installationen af QGIS, herunder Georeferencer. Alt dette ligger under C:/Programmer/QGIS 2.18/..

Disse plugins kan, som du skriver, ikke afinstalleres, man kan dog slå dem fra inde under Manage and Install Plugins. Så kan de ikke længere benyttes eller ses i QGIS.

Alle de plugins du selv installerer ender i \.qgis2 mappen sammen med alle dine personlige QGIS-indstillinger. Plugins specifikt ligger i .qgis2\python\plugins.

Hvis du sletter .qgis2 helt, vil alle dine indstillinger i QGIS nulstilles.

Du kunne reelt set godt fjerne C:\Program Files\QGIS 2.18\apps\qgis\plugins\georefplugin.dll, hvis du vil fjerne plugin'et, men jeg ville personligt ikke selv begynde at pille i program-mappen.
0 x
Mvh.
Casper Bertelsen
bvthomsen
Geografisk sted: Frederikssund Kommune

Re: Georeferering virker ikke  Topic is solved

Indlægaf bvthomsen » ons 4. okt 2017 10:52

Hej Flemming -

Som Casper skriver, er Georeferencer et såkaldt "core" plugin skrevet i C++. Det kan kun afinstalleres ved at du fjerner eller omdøber den dll-fil, som indeholder plugin'et. Mappen for disse dll'er hdder: "C:\Program Files\QGIS 2.18\apps\qgis\plugins" og navnet på selve dll'en er: "georefplugin.dll" . Brug stifinderen til at finde filen og omdøb den til f.eks. "georefplugin.dll.xxx".
Som en ekstra oplysning er "core" python plugins placeret i mappen; "C:\Program Files\QGIS 2.18\apps\qgis\python\plugins"

*Advarsel*
Jeg har omdøbt dll'en på min egen pc og det virker tilsyneladende uden nogen bivirkninger. Men jeg kan tage fejl og der er måske andre funktioner i QGIS som også bruger samme dll og derfor begynder at fejle. Så lad være med at slette dll'en men giv den blot et andet efternavn end .dll så du om nødvendigt kan omdøbe dll'en til det originale navn.

mvh

Bo Victor Thomsen
LIFA A/S
0 x

Social Media

Tilbage til "Plugins"